Tuesday, December 15, 2009

Light therapy

I get up in the morning long before the sun shows up. I need to light a lot of candles and lanterns, it is as important and essential as my morning tea. All colors are in gray and blue hues, dim and soft, and the light is scarce.

Most days we hardly see the sun, but yesterday it let itself see at sunset. A beautiful golden moment, but oh so swift. I got out, wild with joy, and let the light soak through my entire being. While the darknes is mostly filling the days now, I can feel the thrill and the longing for the turning point; winter solstice is near!

My wildness must have caused me to move in mysterious ways. The pictures I took was badly shaken - but in the most lovely colors. You'll have to imagine my joy and the amazing sunset.
The above is a wreath enjoying itself in the sunset. It's hanging on my front door and is made by my clever mum.

10 comments:

  1. Beautiful pictures, I love that wreath.

    And I totally understand your longing for light. Here the sun rises around 10am and sets just after 3pm.
    Fortunately we have had some really good days where we have actually seen the sun. And it makes such a difference!

    So let the wheel (hjul/jul) turn! :)

    ReplyDelete
  2. What a clever mum! Lovely wreath, I don't usually go for wreaths, but I would be proud to have that on my door.

    ReplyDelete
  3. Meget smukke stemningsfulde billeder :-)
    Og kransen er fantastisk !

    ReplyDelete
  4. Smukke og stemningsfulde billeder som altid. De fortæller hver deres fine historie.

    Kan du have en rigtig dejlig jul med dine kære, kære Mona. Tak for dine kommentarer på min blog. Jeg er altid så glad for at høre fra dig.

    Julehilsner fra engens land ;-)

    ReplyDelete
  5. Å ja i morgen er det vintersolhverv. Jeg glæder mig som jeg kan læse at du også gør det. Men lige nu i disse dage er lyset tidoblet på grund af alt sneen og det er i sig selv en kæmpe glæde. Hav en rigtig dejlig jul.

    ReplyDelete
  6. Må du og dine få en vidunderlig juleaften.
    Knus fra engens land ;-)

    ReplyDelete
  7. Hej.
    Jeg vil høre, om du kan hjælpe mig til at finde ud af hvordan du laver den smukke lanterne der er på billedet!? I et tidligere indlæg beskrev du også at du farver tekstiler i stockmarfarver, kan man også bruge det til børnetøj? Og i hvilket forhold blander du farverne og vandet? Skyller du det bare i eddikevand til sidst? Og holder det til vask bagefter?
    På forhånd tak!
    Kh. Trine.

    ReplyDelete
  8. Hej igen.
    Nu har jeg fundet ud af hvordan jeg laver lanternen! Men jeg vil stadig gerne høre om du kan hjælpe mig med det med farvningen.. På forhånd tak!
    Kh. trine.

    ReplyDelete
  9. Hej Trine - beklager den sene tilbagemelding :)
    Først og fremmest, så farver jeg mest ting, der ikke skal vaskes ofte, og helst ikke i vaskemaskinen. Det er jo ikke så holdbart som almindelige tekstilfarver. Det er smaddergodt til silketørklæder og andet i silke. Der kan man faktisk bruge det næsten som silkemaling.
    Jeg har farvet tynde gardiner i bomuld og bomuldsgaze (som baby sengehimmel mv) og så farver jeg også (hjemmefiltet) uldfilt med det.
    Jeg bruger Stockmars flydende akvarelfarve, tager en god klat farve og opløser det ved meget langsomt at tilsætte vand (i et glas el lign)og rører grundigt om med en pensel. Når det er godt opløst hælder jeg varmt vand på - det varmeste fra vandhanen. Materialet der skal farves kommes i og det står et døgns tid og trækker. Den første tid er jeg omhyggelig med at vende og dreje stoffet, især ved større stykker, og sørger for at farven trækker jævnt på. Når det skal op klemmer og trykker jeg omhyggeligt farven ud af stoffet og tørrer det UDEN at skylle det. Jeg venter som regel et par dage før jeg stryger det omhyggeligt (ikke uldfilt) hvorefter jeg skyller overskudsfarven ud. Jeg har prøvet af farve blonder til børnenes tøj på denne måde. Tøjet bliver vasket i vaskemaskine ved 40 grader og farven bliver efterhånden bleget en del, men selv efter mange ganges vask er der farve tilbage. Der er dog forskel på hvor godt de forskellige farver holder, dér må du prøve dig frem. Der er heller ingen garanti for at farven bliver jævn og ens overalt, men det opfatter jeg som en charme. Håber du kan bruge dette til noget - ellers er du meget velkommen til at spørge!!
    Kærlig hilsen Mona

    ReplyDelete
  10. Hej Mona.
    Mange tak! Det vil jeg prøve.
    Kh. trine.

    ReplyDelete

Please share your thoughts and ideas. Thank you for commenting!