Thursday, June 18, 2009

Ode til rabarber

Nogle vil måske synes jeg er lidt sent på den. Måske nogle endog er blevet trætte af rabarber?
Sådan har jeg det altså bare ikke! - For der er altid nye måder at nyde denne pragtfulde røde, trævlede og sure stængel på.


Jeg tror ikke der findes bedre saft, end den man kan lave af rabarber. Syrlig og endelig ikke for sød, med et strejf af vanille. Og farven er bedårende! - Og bliver man træt af at drikke den med postevand, er brusevand også rigtigt dejligt!


Og kompotten er stadig dejlig på morgenmaden!




Og så findes der næsten ingen bedre undskyldning end en rest kompot der skal bruges, så man kan lave disse chokolade trøfler med rabarber. Hvis du kunne lide mit hjemmelavede chokolade smørepålæg - så vil disse være endnu bedre - for de spises UDEN brød til!! Opskriften findes på denne fantastiske side - og drop alt om alkohol som opskriften angiver, der skal bare rabarberkompot i! Yum!!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Ode to rhubarb

· Some may find I'm being a little late here. Perhaps some even got tired of rhubarb? Well, that's just not how I feel about it! - Because, there is always new ways to enjoy this magnificent red, fibrous and sour stem.

· I don't think there is any better syrup, than the one you can make with rhubarb. Sourish and with a twist of vanilla - be sure not to drop too much sugar in there. The color is adorable! And if you get tired of drinking it with plain water, it is superb with soda water as well!

· And stewed it is still very good for breakfast.

· And then there's almost no better excuse than having a little stewed rhubarb leftover for making theese chocolate truffles. If you liked my homemade chocolate spread, theese will be even better, since you don't have to eat bread with them!! - You can find the receipe on this fabulous site - forget about alcohol as said in the receipe, just add the stewed rhubarb! Yum!

4 comments:

  1. Jeg kan aldrig blive træt af rabarber :-)

    ReplyDelete
  2. Altså, alt det som jeg har smagt som du har lavet med rabarber har været pragtfuldt! Så jeg er blevet helt vild med de trevlede sure stængler. (:
    Utroligt at du nåede at tage et billede af trøflerne. ( ;

    ReplyDelete
  3. Ha, ha, det var da ikke dem du smagte. Disse spiste jeg (næsten) helt selv :)

    ReplyDelete
  4. jeg er sådan lidt kræsen, desværre. For rababer er bare sådan en fin sag, men jeg kan ikke rigtig lide det, jo saften måske og hvilken laber farve. Så ærger jeg mig sku lidt over jeg har det sådan.

    ReplyDelete

Please share your thoughts and ideas. Thank you for commenting!